Nykyaika 2021: Yhteiset perustat

Tervetuloa Nykyaikaan! Nykyaika on ajattelutapahtuma, joka on toteutettu korona-ajan poikkeusoloissa etänä. Tapahtuma koostuu keskusteluista, Ylioppilasteatterin esityksestä sekä filosofi Jussi Backmanin jälkisanoista, ja nämä kaikki osiot löydät linkkeinä alempaa tältä sivulta.

Ensimmäisen keskustelun aiheita ovat tanssi, evoluutiobiologia ja zen – mitä yhteisiä perustoja näillä aloilla on? Keskustelussa aiheina ovat esimerkiksi henkisyys, maailmassa olemisen verkostomaisuus ja materiaalisuus, yhteisöjen merkitykset – sekä invividualismi. Mikä oikeastaan on omaamme, vai onko kaikki perimmäisellä tasolla yhteistä? Keskustelemassa ovat evoluutiobiologi Aura Raulo, koreografi Valtteri Raekallio ja zenpappi Mitra Virtaperko. Keskustelua luotsaa esseisti Silvia Hosseini.

Toisessa keskustelussa aiheina ovat kielen, oikeustieteen ja taiteen perustat. Keskustelussa käsitellään esimerkiksi kielen vallan, luokan, monikielisyyden ja saavutettavuuden kysymyksiä niin oikeussalissa kuin taidegalleriassakin. Tarvitaanko yhteisiä perustoja ja onko niitä? Tai oliko ennen paremmin – vai eivätkö vain erilaiset äänet tulleet kuulluiksi? Keskustelemassa ovat oikeustieteen tutkija Kristiina Koivukari, taiteilija Kaino Wennerstrand ja kielitieteilijä Silva Nurmio. Keskustelun vetäjänä on toimittaja Jari Hanska.

Tapahtumaan kuuluvat myös Ylioppilasteatterin videolla nähtävä esitys “aika niin tätä” sekä Jussi Backmanin kirjallinen jatkopuheenvuoro keskustelujen herättämistä aiheista. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, Kriittinen korkeakoulu, Ylioppilasteatteri ja Tutkijaliitto. Tapahtumaa tukee Helsingin kaupunki. Tapahtuman keskustelut on nauhoitettu Artlab-studiossa.

Lue Jussi Backmanin jälkisanat Tutkijaliiton blogista.

Katso myös