Katsauksen paluu

Katsaus on yleiskatsauksellinen kulttuurilehti ja erilaisten näkemysten kohtauspaikka, jota julkaistiin vuosien 1957-2011 aikana. Se sisälsi filosofisten ja ajankohtaisten artikkeleiden lisäksi myös kaunokirjallista ja kuvataiteellista aineistoa.

Katsaus-lehden perusti vuonna 1957 emeritusprofessori Reijo Wilenius sekä joukko muita intellektuelleja. Kriittinen korkeakoulu toimi lehden julkaisijana perustamisestaan 1968 lähtien. Lehden noin 200 numerossa on julkaistu noin 1000 artikkelia noin 700 eri kirjoittajalta.

Kriittisellä korkeakoululla aloitettiin vuonna 2017 Katsaus-lehden vuosikertojen digitointiprojekti Jenny ja Antti Wihurin rahaston tuella. Julkaisuoikeuksien selvitys ja julkaisualustan rakennus on käynnissä. Näytteeksi tulevasta olemme julkaisseet vapaasti luettavaksi lehden ensimmäisen numeron, se löytyy tästä linkistä pdf-muodossa.

Keväällä 2019 taas uusi Katsaus aloittaa toimintansa Jenny ja Antti Wihurin sekä Alfred Kordelinin avustuksen turvin. Luvassa on videoita ja podcasteja sekä myöhemmin blogikirjoituksia. Myös Katsaus-arkisto saataneen valmiiksi syksyn 2019 aikana.

Lauantain 6.4. klo 14 voi laittaa jo kalenteriin. Silloin Katsauksen Youtube-kanava käynnistyy näillä näkymin Nykyaika-tapahtuman merkeissä. Asiasta lisää lähiaikoina!

Tervetuloa lukemaan, katselemaan, kuuntelemaan ja osallistumaan!

Katso myös