Pääkirjoitus 2/2021

Katsauksen uusi tuleminen jatkuu ”Apologia”-teemalla. Peräänkuulutimme keväällä puolustuspuheita, ja tässä julkaisuerässä julkaisemme sellaisia. Lisäksi luvassa on tietenkin muutakin.

Osa nyt päivänvalonsa saavista teksteistä oli tarkoitus julkaista jo toukokuussa, mutta päätimme siirtää julkaisuajankohtaa kirjoittajien aikataulupaineiden vuoksi. Hyvää kannattaa tietenkin odottaa.

Pyysimme puolustuspuheita agendaan ja arvoihin katsomatta. Useimmat näistä puolustuspuheista päätyivät olemaan puolustuksia puheelle – tietyn tyyppiselle tai sävyiselle puheelle, tai ylipäänsä oikeudelle puhua. Kertooko tämä, että puheelle varattu tila yhteiskunnassamme on tavalla tai toisella kaventumassa? Julkaisemme nyt puolustuspuheita mm. käsitteelliselle työlle, sananvapaudelle, rauhallisemmalle elämälle, novelli-ilmaisulle, kristinuskolle sekä arvojen puolustamiselle itselleen. Näiden lisäksi käsissämme on essee tiedostamattoman luonteesta ja diktaattoreista sekä kirja-arvostelu Åsa Wikforsin teoksesta Vaihtoehtoiset faktat.

**
Suunnitelmissamme on yhä useansorttisia podcast-tuotantoja, joista päällimmäisenä mielessä jo keväällä mainitsemamme kulttuurilehtikatsaus ”Kulttuurilehtien haravointia”. Suomalainen kulttuurilehtien kirjo on riemastuttava ja rikas, ja olisi vähintään rikollista olla tekemättä lukijoillemme (tai tässä tapauksessa kuuntelijoillemme) sitä palvelusta, että esilukisimme niitä epätoivon vimmalla läpi.

Puujalkahuumoria uhmatenkin, tällainen ”katsaushenkinen” silmäily tuottaa ainutlaatuisen kuvan siihen, mistä toimistomme postilaatikossa edustetussa ”kulttuurikentässä” (eli hyvin kapeassa siivussa kulttuurikenttää) keskustellaan – puhutaanpa sitten Tieteessä Tapahtuu -lehden debateista, Tähtivaeltajan ajankohtaisista spefi-kirjailijaesittelyistä, tai esimerkiksi Lumoojan tai Nuoren Voiman kirjallisuus- tai kirjailijaesseistä.

Ylipäänsä tuumimme, miten hyvä olisi, jos joku tarjoilisi jonkin sorttiset yleisavaimet kulttuurialaan, tai edes näiden kiehtovien julkaisujen maailmaan, ikäänkuin pehmeän johdannon niiden maailmaan. Alaa tuntemattomalle voi olla raju loikka sohvapeitteen ja Netflixin turvallisesta lämmöstä heittäytyä Niin & Näin:in pieneen fonttiin ja lohduttomasti sivutolkulla jatkuviin filosofisiin tunnelmiin, tai esimerkiksi taiteilijoiden ja runoilijoiden kurittomiin ja merkillisiin päänsisäisiin maisemiin Nuoren Voiman esittelemänä. Tätä me Katsauksessa toivomme ajan mittaa tekevämme, tarjoavamme yleisavaimia. Tai ainakin voimapihdit, jolla jotkut pahimmat lukot saadaan yön pimeydessä auki.

**
Kriittinen korkeakoulu yhteistyössä Nuoren Voiman liiton, Tutkijaliiton sekä Ylioppilasteatterin kanssa oli jälleen järjestämässä keväällä 2021 Nykyaika-keskustelusarjaa (tällä kertaa koronan takia etänä). Teemana tämänkertaisessa Nykyajassa oli ”yhteiset perustat”.

Keskustelu- tai ”ajattelutapahtuma” koostuu kahdesta keskustelusta, joista ensimmäisen aiheena on tanssi, evoluutiobiologia ja zen, ja toinsen aiheena puolestaan kielen, oikeustieteen ja taiteen perustat. Nyt lokakuun julkaisuerässä julkaisemme taltioinnit myös näistä keskusteluista.

**
Seuraavan julkaisuerän pyrimme – ”jos kohtalo suo eikä mikään estä”, kuten Seneca sanoisi – saamaan vuoden taitteeseen aikaiseksi. Ensi vuoden suunnitelmissa on tietenkin lisää teemanumeroita sekä ehkä myös gepardimaiseen laukkaan kiihtyvä julkaisutahti. Ja meille tietenkin saa lähettää kirja-arvosteluita, esseitä ja kaunokirjallisia tekstejä (mieluiten osoitteeseen katsaus@kriittinenkorkeakoulu.fi).